FolkBeat

FolkBeat tar in nya medlemmar till våren 2017!

FolkBeat är ett folk-fusion-storband där traditionell folkmusik blandas med nya stilar. Ensemblen är öppen för alla instrument och riktar sig till dig som är i gymnasieåldern eller äldre, 15-20 år. Du måste inte spela folkmusik sedan tidigare, men det är bra om du är van att spela på gehör.

FolkBeat startade 2009, och medlemmarna i den nuvarande ensemblen har varit med sedan hösten 2013. Gruppen kännetecknas av härlig gemenskap, spännande musikaliska möten och smittande spelglädje. Soundet präglas av en kombination av tajt, melodiskt samspel, popiga stämföringar och ett riffbaserat komp med rockattityd. Ensemblen arbetar med låtar och arrangemang samt med att gemensamt arrangera musik och scenisk träning.

En mötesplats

FolkBeat är en mötesplats mellan både människor och musikstilar. Det är till för dig som vill träffa nya människor att spela med och är nyfiken på vad mötet kan ge. Det är en plats där olika musikstilar möts och där bandets musik färgas av deltagarna själva. FolkBeat är också en brygga mellan musicerandet i ungdomen och steget vidare till ett aktivt musikliv. Flera av deltagarna har fortsatt spela i andra sammanhang eller gått vidare till musikutbildningar på musikhögskolor och folkhögskolor.

Framträdanden

Sedan starten har FolkBeat framträtt runtom i Värmland och Sverige, bland annat på några av Sveriges största folkmusikfestivaler samt på en ungdomsfestival i Turkiet. Gruppen har haft flera gästlärare, bl.a. indiska musiker, och ett utbyte med liknande ensembler från andra håll i Sverige.

Kursledare

Lärare är Pasi Pasanen men även tidigare års ledare Emil Kunze och Nina Perez kommer
vara gästlärare. Pasi är utbildad på Musikhögskolan Ingesund och jobbar på Sundstagymnasiets Estetiska program samt frilansar som pedagog och musiker. Nina är frilansmusiker och spelar bl.a. i trion MP3. Hon är utbildad fi ol- och folkdanslärare och undervisar alla åldrar. Under våren kommer även Emil Kunze att vara gästlärare vid ett tillfälle.

Preliminära datum för våren 2017

19 feb, 19 mars, 9 april, 7 maj, 4 juni. Reptid kl.11-18. Plats: Karlstad

Deltagaravgift

Anmälan

Anmäl dig genom att skicka in blanketten till: Pasi Pasanen, Kantelegatan 5A, Karlstad.
OBS! Anmälan är bindande. Vid anmälningsbekräftelse kommer mer info om inbetalning av deltagaravgift, samt praktisk info kring träffarna. Ett urval bland ansökningarna görs för att få en välfungerande ensemble. Sista anmälningsdag är 30 januari 2017.

Ytterligare info

www.facebook.com/folkbeatvarmland

Folder och affisch för utskrift

Vid frågor